Zavolajte nám 0800 191 191
Váš zoznam je prázdny

Ako to funguje?

  • Nájdite na našich webových stránkach najvhodnejšie produkty pre seba a svojich blízkych
  • Pridajte ich do zoznamu želaní
  • Keď máte všetko, čo potrebujete v zozname želaní, prejdite na partnerský obchod, kde si môžete vybrať množstvo a dokončiť objednávku.

Váš zoznam želaní je prázdny. Pozrite sa na naše produkty a vyberte tie najlepšie, ktoré podporujú vaše zdravie.

Nedostatok B12 najviac ohrozuje vegánov

Nedostatok B12 najviac ohrozuje vegánov
Rozhodli ste sa, že od základu zmeníte svoj jedálniček a starostlivo si strážite príjem bielkovín, tukov a sacharidov? Zastúpenie týchto makroživín v strave je samozrejme veľmi dôležité, mnohí ale niekedy v honbe za zdravou životosprávou zabúdajú na niektoré nemenej významné minerály a vitamíny, ktoré sú pre telo jednoducho nevyhnutné. Jedným z nich je vitamín B12 (kobalamín), ktorého deficit hrozí najmä tým, ktorí nekonzumujú žiadne živočíšne výrobky.

Vegáni sú síce hlavnou, nie však jedinou rizikovou skupinou. Nedostatok B12 sa objavuje tiež u seniorov (v súvislosti so zmenami črevnej mikroflóry), u pacientov s autoimunitnými a onkologickými chorobami alebo u žien, ktoré dlhodobo užívajú hormonálnu antikoncepciu či syntetické hormóny na zmiernenie príznakov menopauzy. Nedostatočné množstvo vitamínu B12 môže byť spôsobené i rôznymi jednostrannými diétami, ku ktorým sa mnohí v túžbe po štíhlej postave uchyľujú opakovane, a tiež nadmernou konzumáciou alkoholu.
 

Na lepšiu pamäť a vitalitu

Vitamín B12 je nevyhnutný pri tvorbe červených krviniek a na ich správnu funkciu. Podieľa sa tiež na syntéze DNA a ATP (adenosintrifosfát – látka, ktorú organizmus využíva na „poháňanie“ väčšiny biochemických procesov závislých na energii) a jeho dostatočný prísun znižuje riziko srdcových ochorení. Bez vitamínu B12 sa však nezaobíde ani náš nervový systém – dostatok kobalamínu udržuje v kondícii našu pamäť a podporuje schopnosť sústredenia.
 

Srdce v ohrození

Deficit B12 sa prejaví v prvom rade chudokrvnosťou (anémia), čo je stav, kedy dôjde k zníženiu hladiny hemoglobínu (červené krvné farbivo, na ktoré sa viaže kyslík) a zároveň i počtu červených krviniek. Typickými príznakmi, ktoré signalizujú anémiu, býva nápadná bledosť, únava a znížená výkonnosť, ďalej spavosť, sklony k mdlobám, zhoršená svalová koordinácia a trasenie, dýchavičnosť a zrýchlená srdcová frekvencia. U starších ľudí sa môže objaviť i zmätenosť, apatia, zmeny nálad, pocit vnútorného nepokoja, poruchy videnia, halucinácie či závraty. Chudokrvnosť je zvlášť nebezpečná pre pacientov trpiacich srdcovým ochorením, u ktorých môže dôjsť až k srdcovému zlyhaniu.
 

Ide to i bez mäsa

V prirodzenej podobe možno vitamín B12 prijímať predovšetkým z mäsa a vnútorností (bravčové, hovädzie, teľacie, kuracie a králičie mäso, losos, sleď, makrela, pstruh), vajec a mliečnych výrobkov. Výnimku tvorí sladkovodná riasa chlorella a sladkovodná sinica spirulina.
Vegetariáni, ktorí bežne konzumujú mliečne výrobky a vajcia, by s nedostatkom tohto vitamínu nemali mať žiadny vážny problém (tzv. ovolaktovegetariánska strava je odborníkmi pokladaná za zdravú a komplexnú). To isté sa však nedá povedať o vegánoch, ktorí sa živočíšnym produktom striktne vyhýbajú. V takom prípade môžu byť vhodným riešením kvalitné výživové doplnky s obsahom vitamínu B12, ktoré sa dajú voľne zakúpiť v lekárňach a v e-shopoch. To isté odporučenie platí tiež pre seniorov a pacientov so zhoršeným vstrebávaním kobalamínu.
B12-Balance-500mcg-WL2018_30_BOX_SLO_3D_P_W15783-S-01-CZE-SLO.PNG
Späť na všetky články

To najlepšie z nášho magazínu