Zavolajte nám 0800 191 191
Váš zoznam je prázdny

Ako to funguje?

  • Nájdite na našich webových stránkach najvhodnejšie produkty pre seba a svojich blízkych
  • Pridajte ich do zoznamu želaní
  • Keď máte všetko, čo potrebujete v zozname želaní, prejdite na partnerský obchod, kde si môžete vybrať množstvo a dokončiť objednávku.

Váš zoznam želaní je prázdny. Pozrite sa na naše produkty a vyberte tie najlepšie, ktoré podporujú vaše zdravie.

Nie sú tuky ako tuky

Nie sú tuky ako tuky
Podľa nutričných odborníkov by tuky mali tvoriť 30 až 35 percent odporúčaného príjmu energie. Ich neoddeliteľnou súčasťou sú mastné kyseliny a o tie práve ide. Jednotlivé typy mastných kyselín totiž určujú, či sú tuky pre naše zdravie vhodné a prospešné, alebo či nám, naopak, škodia.
 

Vyhnite sa lacným cukrovinkám

Nasýtené mastné kyseliny sa nachádzajú prevažne v živočíšnych tukoch (napr. v masti, tučnom mäse, údeninách, mlieku a mliečnych výrobkoch) a v tropických rastlinných tukoch (kokosový, olej z palmových jadier). Ich nadmerná konzumácia zvyšuje hladinu cholesterolu, a tým aj riziko vzniku srdcovo-cievnych ochorení (infarkt, mŕtvica). V jedálnom lístku by teda rozhodne nemali prevažovať – mali by tvoriť maximálne tretinu všetkých tukov, ktoré cez deň skonzumujeme.

Oveľa škodlivejšie sú však ešte transmastné kyseliny, ktoré zvyšujú hladinu cholesterolu v krvi podstatne viac než nasýtené mastné kyseliny a majú veľmi negatívny vplyv na srdce a cievy. Vznikajú pri čiastočnom stužovaní (hydrogenácii) tukov. Nájdete ich hlavne v lacných cukrovinkách, rôznych polevách a čokoládových náhradkách, zákuskoch, trvanlivom a jemnom pečive. V malej miere sa vyskytujú aj v masle.
 

Živočíšne tuky nahraďte rastlinnými

Celkom inou kapitolou sú tuky obsahujúce nenasýtené mastné kyseliny, ktoré by mali v ideálnom prípade tvoriť zostávajúce dve tretiny celkového množstva prijímaných tukov. Vysoký podiel mononenasýtených mastných kyselín obsahujú najmä rastlinné oleje (repkový a olivový). Tieto tuky sú pre naše telo ľahko stráviteľné a aj keď hladinu cholesterolu nijako výrazne neovplyvňujú, vášmu zdraviu určite prospeje, keď nimi čiastočne nahradíte tuky živočíšne.
Blahodarné účinky majú teda predovšetkým polynenasýtené mastné kyseliny, ktoré sa nachádzajú v rastlinných olejoch a tučných morských rybách. Pomáhajú udržovať správnu hladinu cholesterolu v krvi, chránia bunky pred oxidačným stresom a udržujú srdce v dobrej kondícii.
 

Vitamínová bomba – rakytníkový olej

Omega-3 mastné kyseliny nájdete v orechoch, ľanovom a chia semienku, listovej zelenine, morských rybách (losos, sardinky, makrela, tuniak), hovädzom mäse a sójových produktoch. Omega-6 sa nachádzajú v rastlinných olejoch (slnečnicový, sójový, ľanový, repkový, olivový, orechový), sójových výrobkoch a vlašských orechoch. Bohatým zdrojom vzácnych omega-7 mastných kyselín, ktoré sa inak v prírode vyskytujú len veľmi zriedkavo, je rakytníkový olej, o ktorom sa vďaka vysokej koncentrácii mnohých účinných látok hovorí ako o vitamínovej bombe. Za jeden z najzdravších tukov v strave sa považuje omega-9 mastná kyselina (kyselina olejová), ktorá je zastúpená v olivovom oleji a oleji z hroznových jadierok.

 
Späť na všetky články

To najlepšie z nášho magazínu