Zavolajte nám 0800 191 191
Váš zoznam je prázdny

Ako to funguje?

  • Nájdite na našich webových stránkach najvhodnejšie produkty pre seba a svojich blízkych
  • Pridajte ich do zoznamu želaní
  • Keď máte všetko, čo potrebujete v zozname želaní, prejdite na partnerský obchod, kde si môžete vybrať množstvo a dokončiť objednávku.

Váš zoznam želaní je prázdny. Pozrite sa na naše produkty a vyberte tie najlepšie, ktoré podporujú vaše zdravie.

Potraviny, ktoré pomáhajú znižovať cholesterol

Potraviny, ktoré pomáhajú znižovať cholesterol
S vysokou hladinou cholesterolu si nie je radno zahrávať, ak nechceme riskovať upchané cievy, infarkt alebo mŕtvicu. Našťastie existuje jeden veľmi spoľahlivý spôsob, ako tohto nepriateľa udržať na uzde. Z jedálnička je potrebné vyškrtnúť tučné a smažené jedlá, údeninu, priemyselne spracované produkty, palmový olej a sladené nápoje. A ktoré potraviny by sme naopak mali konzumovať čo najčastejšie?
 

Rajčiny

Obsahujú červené farbivo lykopén, ktoré znižuje množstvo „zlého“ LDL cholesterolu, a bráni tak upchávaniu ciev. Táto cenná látka sa navyše neničí pôsobením tepla, práve naopak. Tepelnou úpravou rajčín obsah využiteľného lykopénu v pokrmoch stúpa. Rovnako dobre teda účinkuje napríklad i v rajčinovej omáčke či rajčinovom pretlaku.
 

Jablká

Jablká sú veľmi bohatým zdrojom rozpustnej vlákniny pektínu, ktorá má celý rad blahodarných účinkov na ľudské zdravie. Okrem iného zabraňuje ukladaniu škodlivého cholesterolu. Jablká sú navyše typickou slovenskou a ľahko stráviteľnou potravinou, ktorá je v obchodoch po celý rok.
 

Olivový olej, ryby, orechy

Výbornou prevenciou vysokého cholesterolu je pravidelná konzumácia potravín s veľkým podielom omega-3 nenasýtených mastných kyselín, ktoré si náš organizmus nie je schopný sám vyrobiť. Do tejto skupiny patria predovšetkým tučné morské ryby (makrela, losos, sardinky, tuniak apod.), olivový olej lisovaný za studena, syr zo sójových bôbov, mandle alebo orechy.
 

Vaječné žĺtky

Obsahujú množstvo živín, ktoré sú veľmi prospešné pre ľudský organizmus. Patrí medzi ne i lecitín – látka, ktorá bola prvýkrát izolovaná práve z vaječného žĺtku (odtiaľ jej názov, ktorý pochádza z gréckeho slova lékithos alebo vaječný žĺtok). Ide o súhrnné označenie pre skupinu tukom príbuzných látok, ktoré spadajú do kategórie fosfolipidov. Čo je však dôležité – lecitín obsahuje esenciálnu kyselinu linolovú, ktorá prispieva k udržaniu normálnej hladiny cholesterolu v krvi a správnej činnosti srdca a ciev. Lecitín si vie naše telo vytvárať samo, mali by sme ho však prijímať i zo stravy (jeho ďalšími prirodzenými zdrojmi je hovädzia pečeň, slnečnicový a sójový olej, obilné klíčky a rôzne olejnaté semienka). V lekárňach či v e-shopoch môžete tiež kúpiť doplnky s vysoko kvalitným extraktom zo sójových bôbov.
 

Konopné semienko

Drobné semienka v sebe ukrývajú ideálny pomer (1 : 3) esenciálnych mastných kyselín omega-3 a omega-6, ktorý je ľudskému telu najbližší, čo zabezpečuje správnu funkciu metabolizmu. Tieto látky navyše pomáhajú znižovať riziko následkov vysokej hladiny cholesterolu. Dajú sa kúpiť semienka neolúpané i olúpané. Neolúpané semienka je najvhodnejšie nechať naklíčiť, získajú tým na jemnosti a chuti. Prípadne sa dajú upražiť. Lúpané semienka možno pridávať takmer do všetkého alebo ich jesť samostatne ako oriešky. Rozmixované s vodou vytvoria lahodné „mlieko“. Obľúbenou kombináciou je tiež ovocný šalát zasypaný lúpanými semienkami a pokvapkaný citrónovou šťavou.
 

Ľanový olej

Ak vás trápi vysoký cholesterol, užívajte denne 3 čajové lyžičky ľanového oleja, ktorý pôsobí ako skutočný elixír zdravia. Ak sa vám jeho chuť zdá nezvyklá, zmiešajte ho s olivovým olejom alebo ho užívajte v zmesi s maslom v pomere 1 : 1. Môžete s ním omastiť všetky bežné jedlá. Obzvlášť chutný je s ryžou. Nesmie sa ale zahrievať, je potrebné ho pridávať až po dokončení pokrmu, inak by sa zničili obsiahnuté omega-3 mastné kyseliny.
 

Ovsené otruby

Ďalším užitočným spojencom v boji proti vysokému cholesterolu sú ovsené otruby, ktoré dokonale čistia celý tráviaci trakt a sú účinnou prevenciou kardiovaskulárnych ochorení. Dajú sa konzumovať podobným spôsobom ako ovsené vločky – v polievkach (ako zápražka), zeleninových a ovocných šalátoch, jogurte, tvarohu, nátierkach, kaši či koláčoch. Poslúži i ako zdravá prísada do kokteilov alebo pri pečení chleba.
 

Potraviny s vysokým podielom „céčka“

Vitamín C je mimoriadne účinný v prevencii srdcových ochorení, pretože značne spomaľuje proces oxidácie lipidov (konkrétne „zlého“ LDL cholesterolu). Jeho bohatým zdrojom je surové ovocie a zelenina, hlavne šípky, rakytník, čierne ríbezle, červená paprika, kyslá kapusta, ružičkový kel, brokolica či zemiaky varené v šupke.
 
Späť na všetky články

To najlepšie z nášho magazínu